Dupa cum bine stim,
aerul pe care il respiram este parte din atmosfera iar atmosfera este un strat
de gaze ce acopera intregul glob pamantesc. Acest strat de gaze asigura astfel viata
pe Pamant si ne protejeaza de razele daunatoare ale Soarelui (razele
ultraviolete).
Atmosfera este formata din circa zece gaze diferite:
- azot 78%;
- oxigen 21%;
- alte gaze (argon, dioxid de carbon, heliu si neon) 1%.
Toate aceste gaze sunt neutre, cu alte cuvinte nu intra in reactie cu alte substante. Mai exista totusi in atmosfera si ceva urme de dioxid de sulf, amoniac, monoxid de carbon si ozon precum si cateva gaze nocive precum fum, sare, praf si cenusa vulcanica.
Pana aici, nimic anormal. Problema cea mare cu care ne confruntam este
ca acest echilibru al gazelor atmosferice, care s-a mentinut timp de milioane
de ani, este acum amenintat de activitatile oamenilor si acest lucru pentru ca
in ultimii 200 de ani industrializarea globala a dereglat raportul de gaze
necesar pentru echilibrul atmosferic.
Arderea carbunelui si a gazului metan a dus astfel la formarea unor
cantitati enorme de dioxid de carbon si alte gaze, iar dezvoltarea agriculturii
a determinat la randul acesteia acumularea unor cantitati mari de metan si
oxizi de azot in atmosfera. Mai mult decat atat, la sfarsitul secolului trecut
a aparut si automobilul, care este de asemenea o sursa foarte mare de poluare.
Iar toate aceste activitati ale omului nu fac altceva decat sa genereze
fenomene negative precum efectul de sera, incalzirea globala, poluarea aerului,
subtierea stratului de ozon, aparatia ploilor acide etc.
In aceste conditii, total nefavorabile vietii pe Pamant, imbucurator
este totusi faptul ca Uniunea Europeana (UE) a inceput sa ia masuri referitoare
la calitatea aerului inconjurator in scopul de a reduce poluarea la niveluri
care sa minimizeze efectele nocive asupra sanatatii umane si a mediului, precum
si de a imbunatati informarea publicului cu privire la riscurile implicate.
Astfel, la 28 aprilie 2010, Comisia Europeana a prezentat o
strategie in favoarea vehiculelor ecologice si eficiente din punct de vedere
energetic („vehicule ecologice”), menita sa incurajeze dezvoltarea si intrarea
acestora pe piata. Strategia in cauza va permite atenuarea impactului transportului
rutier asupra mediului si dinamizarea concurentei din industria auto. Aceasta
actiune se inscrie in cadrul Strategiei Europa
2020.
Dar, inainte de Uniunea Europeana, a mai fost cineva care s-a gandit la
mediul inconjurator, iar acel “cineva” este nimeni altul decat Toyota. Fiind la
curent cu tendintele actuale si mai ales fiind constient ca in anul 2020 se
estimeaza ca vor fi 1.2 miliarde de masini pe drumurile publice, aproape de
doua ori mai multe decat in prezent (sursa: Toyota Romania), constructorul auto
de renume mondial Toyota s-a dedicat de ani buni dezvoltarii sistemelor hibride
ca factor de baza al tehnologiei de fabricare a masinilor ecologice, combinand
diferite surse de putere. Astfel, in 1997, Toyota a lansat modelul Prius, care
a fost de altfel si prima masina hibrid produsa in serie si care a devenit o
alternativa reala la solutia de propulsie conventionala, pe benzina sau diesel.
Aceasta inventie a adus cu siguranta omenirii beneficii imense, atat pe
termen scurt, dar mai ales pe termen lung. Pentru ca drumul deschis de Toyota
cu modelul Prius, din 1997, datorita succesului sau tehnologic dar si
comercial, a generat deja o schimbare a modului de gandire in industria auto.
De atunci si pana astazi, in decurs de mai mult de 15 ani, din ce in ce mai
multi constructori auto au inceput sa foloseasca tehnologia hibrid pe ultimele generatii
de masini lansate.
Revenind la Toyota, nu
putem trece cu vederea cele trei modele hibride lansate pana acum:
Toyota Prius.
De-a lungul a 15 ani de existenta, modelul Prius a evoluat pentru a fi
din ce in ce mai simplu si mai aerodinamic. Acesta este prietenos cu orasul,
Toyota Prius utilizand tehnologia Hybrid Synergy Drive pentru optimizarea
consumului de combustibil, ce are ca efect emisii foarte scazute de CO2 – in
special in traficul urban aglomerat si la viteze mici. La stationare, motorul
pe benzina se opreste. Prius poate rula si exclusiv electric pe o distanta de
maximum 2 kilometri si pana la o viteza de 50km/h, in mod silentios si cu zero
emisii. De asemenea, prezinta o experienta unica la volan, Toyota
Prius adaptandu-se fiecarui stil de
condus. In interior, vei face cunostinta cu standarde inalte ale inovatiei
tehnologice, materializata, spre exemplu, si in e-CVT (transmisie continuu
variabila gestionata electronic), ce ofera o experienta unica la volan, cu
performante dinamica si acceleratie lina. Acest model detine o mostenire
respectabila, lansat in 1997, Prius fiind prima masina hibrid
produsa in serie, ce a devenit o alternativa reala la solutia de propulsie
conventionala, pe benzina sau diesel.
Toyota Yaris Hybrid ofera acelasi spatiu generos si acelasi grad ridicat de confort si
versatilitate ca si modelul Yaris, datorita redimensionarii sistemului hibrid,
optimizat pentru un vehicul compact. Este compact, agil si extrem de
manevrabil. Toate motoarele Yaris ofera un raspuns prompt, fiind eficiente si
versatile.
Concentrandu-se pe eficienta, Yaris Hybrid asigura o remarcabila economie de combustibil si cel mai scazut nivel de emisii din clasa, fara sa reduca nivelul de performanta. In modul electric, autovehiculul poate fi condus intr-o liniste aproape deplina.
Concentrandu-se pe eficienta, Yaris Hybrid asigura o remarcabila economie de combustibil si cel mai scazut nivel de emisii din clasa, fara sa reduca nivelul de performanta. In modul electric, autovehiculul poate fi condus intr-o liniste aproape deplina.
Toyota Auris Hybrid ofera o experienta a condusului caracterizata de calm si
rafinament. Cand motorul electric este utilizat ca singura sursa de propulsie
(pe o distanta de pana la 2 km, la viteze de pana la 50 km/h, in functie de
nivelul de incarcare a bateriei si de conditiile de drum), acesta ofera un
maximum de eficienta, zero emisii si o deplasare extrem de silentioasa.
Nivel extrem de redus
al emisiilor de CO2. Tehnologia
integral hibrida a modelului Auris conduce la obtinerea pozitiei de lider de
clasa in privinta nivelului emisiilor de CO2, cu o valoare de numai 89g/km (la
un ciclu mixt, cu jante de 15”).
Consum de carburant la nivel de lider de clasa. Beneficiind de avantajele tehnologiei integral hibride, Auris se plaseaza pe pozitia de lider de clasa in privinta consumului, cu numai 3,8 litri/100 km (la un consum mixt, cu jante de 15”).
Trei moduri de conducere disponibile. Sofisticatul sistem integral hibrid este proiectat sa monitorizeze conditiile de drum pentru a decide modul de propulsie, fie acesta electric, pe benzina sau prin combinarea fluida a acestor doua surse. Pe langa modul normal de conducere, puteti alege intre alte trei moduri: EV, ECO sau Power:
Consum de carburant la nivel de lider de clasa. Beneficiind de avantajele tehnologiei integral hibride, Auris se plaseaza pe pozitia de lider de clasa in privinta consumului, cu numai 3,8 litri/100 km (la un consum mixt, cu jante de 15”).
Trei moduri de conducere disponibile. Sofisticatul sistem integral hibrid este proiectat sa monitorizeze conditiile de drum pentru a decide modul de propulsie, fie acesta electric, pe benzina sau prin combinarea fluida a acestor doua surse. Pe langa modul normal de conducere, puteti alege intre alte trei moduri: EV, ECO sau Power:
- modul EV pentru
propulsia exclusiv electrica cu eficienta maxima, zero emisii si deplasare
silentioasa;
- modul ECO pentru a
mixa eficienta si performanta;
- modul Power pentru un raspuns maxim al acceleratiei.
Avand acum informatii legate despre poluarea aerului si efectele negative pe care le produce in lant mediului inconjurator precum si informatii legate de initiativele laudabile ale constructorului auto Toyota, care se dedica de ani buni dezvoltarii sistemelor hibride ca factor de baza al tehnologiei de fabricare a masinilor ecologice, drept dovada fiind cele trei modele hibride lansate pana acum, ne dam seama si mai bine cat de multe si cat de mari sunt beneficiile pe care acest constructor auto gigant ni le ofera noua, oamenilor, dar mai ales mediului inconjurator.
Toyota a deschis de fapt drumul schimbarii, a realizat prematur ca nu
ne indreptam in directia cea buna si a schimbat macazul, oferindu-ne din nou
speranta ca inca mai avem o sansa sa echilibram acest dezechilibru de gaze care
s-a produs in atmosfera si care genereaza tot felul de calamitati naturale,
inainte de a nu fi prea tarziu. Acum ramane ca si noi, oamenii, sa
constientizam eforturile uriase facute de Toyota si sa ne alaturam acestui
demers.
Indiferent daca vom reusi sau nu sa rezolvam problema poluarii aerului
si a mediului inconjurator in ansamblu, un lucru este cert: TOYOTA A
SCHIMBAT DEJA LUMEA!
Articol scris pentru
SuperBlog 2012!
Sursa informatii si imagini auto: Toyota Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu