De
cativa ani buni asistam continuu la schimbari majore in vietile noastre. Ne
place sau nu, tehnologia avanseaza intr-un ritm foarte alert, ce devine uneori chiar
obositor si acest fenomen se intampla in toate domeniile de activitate. Ne
dorim sau nu, trebuie sa ne adaptam cat mai repede noilor tehnologii, pentru ca
altfel riscam in primul rand sa fim marginalizati de catre o societate care a
prins din plin gustul online-ului.
Astfel, am inceput sa trimitem email-uri in loc de
scrisori, sa citim ziare si reviste online in detrimentul celor in format
print, sa trimitem felicitari online in loc de felicitari in plic si mai ales
sa citim ebook-uri in detrimentul cartilor clasice. Doar facturile si chitantele primite, in urma
achizitionarii unor diverse produse sau a achitarii unor servicii, le mai
primim in format print. Dar pana si aici, a aparut solutia primirii unor facturi
in format electronic, direct in casuta noastra de e-mail. J
Este bine sau nu, nici noi nu mai stim. Un lucru este insa cert: online-ul a inceput sa domine print-ul de o maniera covarsitoare. Si cand te gandesti ca acum ani buni, o lansare de carte intr-o librarie aduna enorm de multe persoane interesate. Si chiar daca erau tiparite pe o hartie de o calitate ceva mai slaba, cu coperti alb-negru si fara o grafica prea deosebita, se cumparau totusi in numar foarte mare. Acum asistam la procesul invers. Sunt carti tiparite pe hartie de calitate, cu coperti multicolore si cu o grafica de exceptie, dar nu le mai cumpara nimeni.
Acelasi lucru se intampla si in presa scrisa, acolo unde, ziarele care
au mai ramas pe piata, le putem numara si pe degetele de la doua maini. Si cand
te gandesti ca in anii 1992-1993, celebra “bulina rosie” (Evenimentul Zilei)
ajunsese la un tiraj de aproximativ 850.000 de exemplare pe zi si inregistra chiar
si un record de vanzari de 675.000 de exemplare intr-o zi(sursa: Wikipedia). In
opozitie, in perioada aprilie-iunie 2012, acelasi ziar a avut un tiraj mediu de
doar aproximativ 31.000 de exemplare pe numar de aparitie si vanzari medii, tot
pe numar de aparitie, de doar aproximativ 17.000 de exemplare (sursa: Brat).
Singurul lucru pozitiv din aceasta involutie a print-ului este ca am
inceput sa fim mai responsabili cu protectia mediului si a planetei. Dar si aceasta
responsabilitate pentru mediu este sa recunoastem pana la urma mai mult involuntara.
Pentru ca, sa fim fair-play, nu mai cumparam carti, ziare si reviste in format
print pentru a proteja natura, ci pentru ca ne place mai mult online-ul, care ne
atrage mai mult. Daca am fi responsabili cu protejarea mediului inconjurator nu
am mai arunca de exemplu la un loc, in acelasi sac si la aceeasi pubela,
hartie, sticla, metal, baterii uzate, produse electronice si gunoi menajer.
Oarecum in contradictie, odata cu aceasta evolutie uriasa a online-ului,
imprimantele si multifunctionalele au devenit din ce in ce mai performante,
producatorii acestora lansand continuu modele noi, cu parametri de functionare
din ce in ce mai buni si functii din ce in ce mai multe. Si stiu acest lucru
pentru ca citesc mereu sectiunea cu oferte multifunctionale de pe magazinul Azerty, “un magazin online tanar ce transforma mediul e-commerce din
Romania intr-un spatiu virtual in care comunicarea, noile facilitati tehnice si
programele de fidelizare se completeaza pentru a oferi clientilor o experienta
superioara”.
Chiar daca tindem din ce in ce mai mult spre online, asta nu inseamna
ca nu mai avem nevoie sub nicio forma de print. Din contra, chiar avem nevoie,
inca mai avem nevoie, motiv pentru care folosim in continuare in casele noastre
o multifunctionala atasata de calculatorul de la birou.
Samsung ML 2165 |
In ceea ce ma priveste, am detinut in trecut o multifunctionala Lexmark
inkjet (imprimante mai performante si la preturi bune nu erau la aceea vreme). Ulterior,
cum am mai spus, imprimantele au devenit mai performante, astfel incat, dupa ce
am studiat saptamani intregi rubrica de oferte Samsung de pe Azerty.ro,
am ales o imprimanta laser alb-negru, mai ales pentru ca sotia mea lucreaza in invatamant
si are nevoie sa imprime multe pagini in fiecare zi. Am ajuns astfel sa utilizez o
imprimanta Samsung si o multifunctionala Lexmark in acelasi timp, la prima
dintre acestea imprimand, iar pe a doua folosind-o pentru scanari. Pot spune acum
ca detin o multifunctionala Lexmarko-Samsung. J
Chiar daca online-ul domina la momentul actual print-ul, si il va
domina mai mult ca sigur si in perioada urmatoare, cred si imi doresc ca
print-ul sa nu dispara totusi din vietile noastre. Pentru ca acest lucru ar
insemna o pierdere imensa pentru omenire, dupa o presupusa posibila “moarte” a
sa, print-ul ar lua cu siguranta in mormant odata cu ea si o mare parte din putina
sensibilitate care a mai ramas inca pe Pamant. Cine ar mai avea emotia deschiderii
un felicitari in plic, primita de Craciun in cutia postala? Cine ar mai avea bucuria
citirii unei carti in biblioteca orasului? Cine ar mai fi inundat de sentimente
de dragoste la primirea unei scrisori de la alesul inimii? Raspunsul este macabru:
NIMENI!
Nu vreau sa dau impresia ca fac o tragedie dintr-o posibila disparitie
a print-ului, dar imi doresc foarte mult sa avem pe viitor si print si online,
in cantitatile dorite de fiecare dintre noi, binenteles. Si presimt ca asa va
fi pana la urma, iar producatorii de multifunctionale prevad cu siguranta
aceasta coexistenta, pentru ca altfel nu s-ar mai chinui sa produca imprimante
din ce in ce mai performante. Stiu ei ce stiu! J
Eu sunt decis: aleg
si print si online! Voi ce alegeti? Print sau online?
Articol scris pentru
SuperBlog 2012!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu