,,Măreţia
acestei construcţii face în ţara întreagă o impresie excelentă şi toată lumea
se bucură, fiindcă vede o garanţie a stabilităţii
regimului. Chiar de acum îl numesc “Castelul regesc” ceea ce poate că va
fi într-o zi. Dea Domnul ca înainte de toate să devină leagănul dinastiei
noastre, căci fără aceasta, viitorul ţării nu este asigurat.”
Regele
Carol I
În Europa reşedinţelor
monarhice, castelul Peleş din Sinaia, reşedinţa de vară a regilor
României, are un profil bine determinat. Creaţie a gustului regelui Carol
I al României (1866 – 1914), dar şi a ştiinţei arhitecţilor Johannes Schultz
şi Karel Liman, precum şi a măiestriei unor decoratori prestigioşi ca
J.D. Heymann din Hamburg, August Bembé din Mainz şi Berhard Ludwig din
Viena, castelul Peleş poate fi considerat cel mai important edificiu de
tip istorist din România, avind caracter de unicat. Totodată, el
este, prin valoarea sa istorică şi artistică, unul dintre cele
mai importante monumente de acest fel din Europa celei de a doua
jumătăţi a secolului al XIX-lea.
Între anii 1872 şi 1876,
Wilhelm von Doderer a realizat trei proiecte pentru reşedinţa de vară de
la Sinaia, încercând să răspundă cerinţelor suveranului român, al cărui demers
constructiv se afla în epocă sub semnul austerităţii financiare, dar regele le refuză.
Colaborator al
profesorului-arhitect Doderer, în 1873 Johannes Schulz a devenit
diriginte de şantier la Sinaia, iar în 1876, conduce şantierul şi realizează noi
serii de planuri. Proiectul final, propunând o clădire cu
aspectul unui chalet, după cum era privită în epocă, a corespuns atit
viziunii şi gustului artistic, cit şi posibilităţilor financiare ale
comanditarului. Edificiul s-a realizat în intervalul 1879 – 1883. Decoraţia
interioarelor era preponderent în stilul neorenaşterii germane, doar două
încăperi diferind stilistic: salonul turcesc şi budoarul neorococo al reginei
Elisabeta, astăzi dispărut.
Construcţia a fost
finanţată din caseta particulară a lui Carol I, dar şi din lista civilă.
Costurile etapei 1873 – 1883, atit pentru construcţie, cit şi
pentru lucrări de decoraţie s-au ridicat la suma de 6,5 milioane lei-aur, iar
costurile globale, pină în anul 1914, la suma de 16 milioane
lei-aur.
Dificultăţile tehnice,
respectiv alunecările de teren ce necesitau ziduri puternice de susţinere, cit şi
prezenţa multitudinii de izvoare subterane care trebuia
captate într-o reţea de drenuri, au impus aducerea la Sinaia a unei
autorităţi în materie, arhitectul-profesor Wilhelm von Doderer. După planurile
acestuia şi în condiţii tehnice identice celor de la Sinaia, se construise
complexul balnear de la Mehadia, pe atunci în Imperiul Austro-Ungar. Lupta cu
elementele capricioase ale naturii şi supunerea acestora a durat doi ani.
Problemele tehnice au
determinat aminarea ceremoniei punerii pietrei de temelie pentru anul 1875, în data de
10/22 august. Momentul, cu deosebită valoare simbolică, s-a desfăşurat cu mult
fast, încheindu-se cu următoarele cuvinte ale regelui Carol I: “Să se ridice
acest castel şi să fie terminat, pentru a putea deveni leagănul Dinastiei mele,
al Dinastiei naţionale”. În temelii, s-au zidit actul de fundaţie şi actul
de construcţie, alături de citeva monede cu efigia lui Carol I.
Prezenţa la ceremonie a
clerului, a guvernului, a armatei, precum şi intonarea imnului de stat, şi nu
în ultimul rind, cuvintele ctitorului au subliniat în mod pregnant importanţa
momentului, care, prin extensie, devenea un eveniment naţional cu valoare
simbolică, găsindu-şi rădăcinile în ritualuri străvechi.
Pe perioada de
funcţionare a şantierului, suveranul a urmărit cu foarte mare atenţie
lucrările, pină în cele mai mici detalii. Datorită acestui fapt, edificiul devine
expresia cea mai elocventă a gustului primului rege al României.
Prin amploarea sa,
proiectul realizat de Karel Liman s-a apropiat de ilustrarea ideii de reşedinţă
regală, aşa cum şi-a dorit-o suveranul la începuturi. Noul arhitect, admirator
al artei italiene, îmbina în plastica faţadelor stilurile neorenaşterii
italiene şi neorenaşterii germane, iar în interior transforma Peleşul într-unul
dintre cele mai remarcabile monumente de arhitectură istoristă, prin combinarea
mai multor neostiluri. Tot atit de important, prin amenajările de după
1900, la nivelul etajului al doilea a luat naştere unul dintre cele mai
coerente ansambluri Art Nouveau din România. Reşedinţa a fost supraînălţată cu
un etaj, de asemenea şi turnul principal, subliniindu-se astfel maiestuozitatea
faţadei principale. În forma sa finală, clădirea se desfăşoară pe o suprafaţă
de 3200 mp, beneficiind de 160 de camere şi peste 30 de băi. După moartea lui
Karel Liman, şeful biroului regal de arhitectură de la Sinaia a devenit
arhitectul Jean Ernest.
Jean Ernest (1875 –
1950?) era colaboratorul lui Liman, anterior anului 1911. Începind cu
1930, el s-a ocupat, în mod special, de
întreţinerea edificiilor regale de pe valea Peleşului, a realizat pavilionul de
gardă de la podul Carmen Sylva, precum şi proiecte de reamenajări în castel. A
deţinut această calitate pină în anul 1948.
Între funcţiunile cu
care regele Carol I şi-a investit reşedinţa particulară, menţionăm: funcţia de
reprezentare, loc de decizii politice şi lăcaş de cultură, rol conferit de
regina Elisabeta.
Funcţia de reprezentare
implica, în primul rind, punerea în operă a unui program
arhitectural monumental, vizitele efectuate de şefi de stat, evenimentele de
stat şi de familie care au avut loc la castelul Peleş, pină în
anul 1947.
Schimbarea statutului
politic al României în Europa şi, totodată, relaţiile de
rudenie ale regelui şi reginei României cu numeroase familii regale şi
princiare, aveau să determine o serie de vizite de stat ale unor capete
încoronate. Înalţii oaspeţi erau primiţi oficial la castelul Peleş şi nu la
Palatul regal de pe calea Victoriei din Capitală.
În anul 1896, are
loc cea mai importantă vizită a unui şef de stat, Împăratul Franz Joseph.
Impresionat de palat, acesta mărturisea într-o scrisoare datată 2 octombrie
1896: “Castelul regal, înconjurat de o serie de alte clădiri, este
situat într-un foarte frumos peisaj, pe un deal cu grădini amenajate în
terase, totul înconjurat de păduri imense. Castelul impresionează mult prin
tot ce a acumulat ca bogăţii: pinze originale şi noi, mobilier vechi, arme,
tot felul de alte obiecte, totul aranjat cu gust.”
Odată cu moartea regelui
Carol I, în anul 1914, castelul Peleş a fost moştenit de regele Ferdinand.
Acesta, împreună cu regina Maria, vor locui, însă, la
Pelişor, iar Carol al II-lea şi Mihai I la Foişor. Între anii 1914
– 1930, aici are loc un singur mare eveniment, şi anume
ceremoniile care au precedat Încoronarea de la Alba Iulia, din
octombrie 1922.
Un aspect important al
reşedinţei regale de la Sinaia îl constituia viaţa artistică patronată de
regina Elisabeta (1843 – 1916). Alături de exigentul şi austerul Carol I,
pentru care datoria şi rigoarea erau mai presus de orice, principialitatea şi
solemnitatea nepărăsindu-l niciodată, regina s-a dedicat operelor de binefacere,
a fost un mecena pentru artişti şi un filantrop pentru cei săraci.
Temperament romantic,
uneori cu o fantezie debordantă, ea a încurajat poeţi, pictori, muzicieni, de
la personalităţi marcante, la artişti obscuri; cunoştea, însă, adevăratele
valori ale artei şi este de notorietate aprecierea pe care o avea faţă de
George Enescu, protejatul său şi oaspetele obişnuit al castelului.
După
expulzarea din ţară a Familiei Regale, la 30 decembrie 1947, castelul PELEŞ a fost naţionalizat de guvernul comunist şi transformat în muzeu, publicul
avind acces numai la o parte din cele 160 de camere.
Sursa articol: pretioasa mea casuta de e-mail, in care primesc
foarte multe lucruri interesante, lucruri pe care doresc sa vi le
impartasesc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu