Marta |
Marta este
prima maşină fabricată pe actualul teritoriu al României. La Arad s-a fabricat
prima maşină de pe teritoriul actual al României.
Prima fabrică de autovehicule de pe actualul
teritoriu al României a fost înfiinţată la Arad. În oraşul din vestul ţării s-a produs, începând din 1910, autoturismul Marta (acronimul de la Magyar
Automobil Részvény Társaság Arad). Era o sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul
subsidiarei franceze din Le Havre.
Fabrica a fost construită în 1908, pe
un teren pus la dispoziţie de Primăria Arad, oraş care înainte de primul Război
Mondial era parte din Ungaria.
1899 în Timişoara a circulat
primul tramvai electric de pe teritoriul actual al ţării.
La fabrica Marta se făceau motoare
pentru utilaje feroviare, autobuze cu şi fără etaj, camioane de trei şi cinci
tone, iar din 1910 a
începutut producţia de autoturisme mici, de patru cilindri, care avea între 20
şi 40 cai putere, pe transmisie prin cardan sau transmisie prin lanţ.
Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de maşni. În acelaş an Westinghouse intră însă în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler – care va fabrica autoturismele la Arad tot cu numele Marta.
Cele mai de succes maşini au fost cele
pentru taxi. Era un vehicul cu patru cilindri, cu 2.500 cmc şi o
putere de 18 sau 22 cai. A ajuns să fie exportată în toată Europa Centrală. Se
spune că în Arad, în anul 1936 mai circula o asemenea maşină, care avea peste
un milion de kilometri parcurşi.
Din 1912, la Arad se fabricau şi camioane Daimler. Din 1908-1914 ies
pe poarta fabricii peste 650 de maşini şi autobuze. După începerea războiului
se va fabrica motoare de avion. După război, Aradul intră în componenţa
României şi se rupe legătura cu firma mamă, Daimler.
Fabrica de
vehicule Marta este
unită cu fabrica de vagoane Witzer,
luând astfel fiinţă societatea Astra.
Aici începe producţia unui avion
numit Astra Porto, care avea un motor Hispano Suiza de 300 cai. Armata
Română a comandat 25 de bucăţi. Au mai fost construite câteva autobuze luxoase,
cu motor de cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.
În anul 1926 se desfiinţează Fabrica de avioane, se demontează
utilajele, se transportă la Braşov, unde
se înfiinţează Intreprinderea
Aeronautică Română (IAR).
Până la auto Dacia, fabricat la
Piteşti începând din 1966,
istoria maşinilor de pe plaiurile autohtone se concentra în vestul
ţării.
Malaxa |
Malaxa, primul automobil
românesc, cu mult înaintea Daciei, s-a fabricat la Reşiţa. Industria Auto Malaxa din Reşiţa a luat
fiinţă în 1945. Aici s-a
produs o maşină echipată cu un motor de trei cilindri, cu o putere de 30 cai
putere, care avea să se bucure de un real succes.
La aceea vreme nu era puţin lucru ca
un autovehicul să atingă viteza maximă de 120 km/h şi să aibe un consum de zece
litri la suta de kilometri. Autoturismul Malaxa avea aceste calităţi. Caroseria avea o formă
aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă.
Autoturismul
Malaxa s-a fabricat timp doi ani, între 1945-1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au
ieşit 1.600 de maşini.
Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării.
Producţia a fost transferată de ruşi la Podgorye, astăzi în Belarus. Se spune
că Leonid Brejnev a fost cel care a decis să mute liniile de asamblare în URSS,
după ce a făcut o călătorie la Sofia cu o maşină Malaxa, de care a fost
impresionat.
Sursa articol: pretioasa mea casuta de
e-mail, in care primesc foarte multe lucruri interesante, lucruri pe care
doresc sa vi le impartasesc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu