Luni,
11 septembrie 2017, în debutul noului an școlar, Asociația Elevilor din Bacău
(AEBc) și Cristian Ghingheș (consilier local independent) au lansat împreună un
studiu privind asigurarea transparenței decizionale la nivelul celor 35 de
unități de învățământ din rețeaua școlară a municipiului Bacău. Documentul arată că numai
3 dintre toate școlile și liceele din Bacău pun la dispoziția publicului
informații la zi privind bugetul pe anul în curs și deciziile adoptate de către
consiliul de administrație al școlii, acestea fiind colegiile “Anghel
Saligny”, “Vasile Alecsandri” și “Henri Coandă”.
De asemenea, pagini web foarte generoase în ceea ce
privește informațiile publice publicate pe site se pot observa la colegiile “Ferdinand I”, “Gheorghe
Vrănceanu” și “Grigore Antipa”. La polul opus se află, cu site-uri inexistente sau
inaccesibile, școlile gimnaziale “Mihail
Sadoveanu” și “Nicu Enea”. De altfel,
majoritatea site-urilor analizate sunt fie neactualizate în ultimii ani
școlari, fie cuprind informații referitoare numai la managementul și organigrama instituției.
Ne dorim o mai mare transparență din partea
conducerilor unităților de învățământ pentru că aceasta nu doar că ar face
învățământul local mai democratic și ar reduce suspiciunile de nereguli, dar în
primul rând le-ar oferi tuturor elevilor un exemplu de urmat în viitor. Într-o
societate corectă și dezvoltată, informațiile publice sunt la vedere! – Ioana
Andreea Secreată, președinte interimar al Asociației Elevilor din Bacău
Dintre cele 35
de unități de învățământ din municipiul Bacău, 33 au site, 30 au publicat
organigrama cu personalul instituției, 18 fac cunoscute regulamentele de
organizare (ROF/ROI), 12 au adus la cunoștința publicului rapoartele interne de
evaluare a calității, doar 14 au publicat bugetul de venituri și cheltuieli și
numai 5 dintre ele respectă obligația legală de a face publice deciziile
consiliului de administrație.
Vom trimite concluziile acestui raport fiecărei instituții de învățământ în parte, le vom aduce
la cunoștință directorilor obligațiile legale pe care le au cu privire la
publicarea din oficiu a informațiilor publice și vom urmări îndeaproape
îndeplinirea lor astfel încât elevii, părinții și toți ceilalți cetățeni
interesați să cunoască fără prea multe eforturi ceea ce se întâmplă în școlile
și liceele din comunitatea locală. De asemenea, le solicit primarului și
inspectorului școlar general să ia măsuri pentru respectarea legii la nivelul
instituțiilor locale de învățământ. - Cristian Ghingheș, consilier local
independent
Raportul a fost întocmit în perioada 9-10 septembrie
2017, având în vedere o serie norme legislative în care sunt stipulate
obligații clare privind publicarea informațiilor verificate în cadrul studiului: Legea 544/2011 privind liberul acces la informațiile
de interes public, Legea nr. 1/2011 a educației naționale, OMENCS 5079/2016
privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a
unităților de învățământ, OMEN 4619/2014 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de
organizare și funcționare a consiliului de administrație din unitățile de
învățământ preuniversitar, dar și OUG 75/2005 privind asigurarea calității
educației.
Sursa: Asociația
Elevilor din Bacău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu